גש"ר מאח"ד – מודל משאבי התמודדות במשבר

 

במיוחד לתקופה המורכבת הזו, כשכולנו נמצאים בתחושת אי ודאות וחששות, הכנו לכם ולילדכם סרטונים בשפות שונות – שיעזרו לכל אחד מכם/ן למצוא את הכוחות הפנימיים שלו, להתמודד עם המצב.

מוזמנים לצפות בסרטוני גש"ר מאחד –

 

לסרטון בעברית לחץ כאן

לסרטון באוקראינית לחץ כאן

לסרטון באנגלית לחץ כאן

 

כל אחד מאנו מרגיש לפעמים לחוץ. 

לחץ, טראומה ודחק נפשי הם מצבים שבהם האדם עומד חסר-אונים מול איום חיצוני או פנימי על חייו. הוא חש כי אין לו את המשאבים הדרושים להתמודדות.

מודל החוסן הרב ממדי פותח על ידי מרכז משאבים, "המרכז לשעת חירום" שנוסד ב- 1981 על ידי פרופ' מולי להד. המודל מציע שישה ערוצים להתמודדות עם מצבים של לחץ בחיינו, חשיפה לאירועים טראומטיים או משבר. ערוצים אלה נקראים PH-BASIC ובעברית גש"ר מאח"ד.

מהו חוסן נפשי?

חוסן נפשי הם אותם משאבים נפשיים חברתיים ומערכתיים, המסייעים לפרט או לקבוצה להתמודד עם מצבי לחץ, לחוש ביכולת זו ולהתחסן בעקבות ההתנסות. מתצפיות ומראיונות עם אנשים במצבי לחץ שונים מסתבר, שהפרט הוא צרוף יחודי של משאבי התמודדות.

כל אחד מאתנו רגיל להגיב למצבי לחץ ולהתמודד אתם באמצעות אחדים משישה "ערוצי התמודדות". במצבי לחץ קיצוניים או במצבים של אי ודאות גדולה אנו עשויים לגייס לטובתנו ערוצים נוספים בהם לא השתמשנו בעבר. כל אחד מהערוצים ששמש אותנו באותו הרגע הוא הנכון עבורנו. אין לראות תגובות כמו בכי או שימוש בדמיון כבריחה מהתמודדות או כהתמודדות לא נכונה. כל ערוצי ההתמודדות הם לגיטימיים ועוזרים מאד, כל עוד הפרט או הקבוצה משתמשים בהם והתפקוד היום-יומי נשמר. 

במיוחד במצבי לחץ, ככל שאנו משתמשים בכלים רחבים, גמישים ורבים יותר כך ההתמודדות יותר מוצלחת.

החיים מזמנים לנו לעיתים קרובות מצבים של לחץ ואי ודאות. מודל גשר מאחד יכול לסייע לדעת מה עוזר לנו והתגבר עליהם בהצלחה.

ששת הערוצים:

  • גוף
  • שכל
  • רגש
  • מערכת אמונות
  • חברה
  • דימיון

גוף: אנשים מהסוג הפיזיולוגי מתמודדים ומגיבים בעיקר באמצעות ביטויים פיזיים, תגובות ותחושות גופניות. הדרכים שלהם להתמודדות עם לחץ הם הרפייה שרירית או נשימתית, תרגול גופני, פעילות פיזית, עשייה ממוקדת בבעיה, או עשייה לשם עשייה. ספורט, מדיטציה, אכילה, שינה, עיסוי, אמבטיה מרגיעה וכדו'. פעילות פיזית עשויה להחזיר את המערכת הגופנית לאיזון הרצוי.

שכל: ישנם בני אדם שסגנון ההתמודדות המועדף עליהם הוא שימוש בחשיבה קוגניטיבית – על כן, יסייע להם לאסוף מידע רלוונטי על המציאות, לפתור בעיות, להשתמש בלמידה מניסיון וחיפוש אלטרנטיבות, לבנות תוכניות, להבין את המצב במונחים של היגיון, להכניס סדר, להעריך נזקים ולבנות סדרי עדיפויות.

רגש: אחרים משתמשים יותר בביטוי רגשי – להם יסייע להשתמש בביטויי רגשות כמו בכי וצחוק ואפילו כעס ולבקש תמיכה רגשית אצל הזולת. חשוב לעודד ביטוי רגשי באמצעות דיבור, שיחה, כתיבה ויצירה. התפרקות ושחרור באמצעות בכי או צחוק תורמים להפחתת הלחץ.

מערכת אמונות: האמונה שייכת למימד הרוחני של האדם ומעניקה משמעות למצוקה ולסבל. אנשים נוטים להסתמך על אמונות, ערכים וחיפוש משמעות על מנת להנחות ולהדריך את עצמם בזמנים של לחץ משבר. הכוונה כאן לא רק לאמונה דתית, אלא גם ל"אני מאמין", תחושות של ייעוד ושליחות כמו הצורך בהגשמה עצמית. מסייע להם להסתמך על תקווה, אופטימיות, פטליזם, מיסטיקה, טקסיות ותפילות, מתן משמעות לאירוע ולמצב ושימוש בעקרונות וערכים שונים.

חברה: אנשים אלה מאופיינים בסגנון התמודדות חברתי. יסייע להם לשאוב תמיכה מהשתייכות לקבוצה, קבלת או לקיחת תפקיד, השענות על משפחה, קשרי חברים וחיות המחמד.

דמיון: אנשים משתמשים בדמיון להקלה על מציאות קשה. יסייע להם שימוש בפעילות יצירתית, הסחת דעת כמו צפייה בתכניות בידור בטלוויזיה, מחשבות נעימות, שימוש בדמיון מודרך או ניסיון לדמיין פתרונות נוספים לבעיה, שימוש בהומור, אלתור, טיול דמיוני למקום אחר, יצירה באמצעות אומנויות – דרמה, ציור פיסול.

המשימה העיקרית היא להחזיר לאדם שחווה לחץ ומצוקה את יכולת התפקוד והפחתת הלחץ על ידי זיהוי ערוצי ההתמודדות שלו, או על ידי פיתוח והרחבה של ערוצי התמודדות האופייניים לו ולהציע לו/ה דרכים התואמות את סגנונו האישי ולחשוף אותו לסגנונות נוספים על מנת לאפשר מגוון  משאבים גדול יותר בהם יוכלו להיעזר בשעת הצורך.

 

 

מצורף סרטון לילדים – מה עוזר לי – על פי מודל החוסן הרב ממדי גש"ר מאח"ד

גלריית סרטונים